بعد از گذشت سال ها فیلمنامه نویسان انیمیشن به این نتیجه رسیده اند که شکل گیری سه مرحله ایی فیلمنامه مصور هم از نظر هزینه به صرفه است و هم قابلیت بسیاری در قصه گویی دارد ، اما به لحاظ محدودیت هایی بودجه این امکان برای همه ی فیلم نامه های مصور به وجود نمی آید که مراحل سه گانه را طی کنند . بدین ترتیب می توان گفت که هر چه قدر برای قوام بخشیدن به داستان ، زمان بیشتری را صرف کنیم ، اثر ما به همان اندازه زیربنای محکم تری خواهد داشت .
در اولین مرحله از فیلمنامه نویسی انیمیشن طراح اولین ایده های تصویری خود را در قاب های کوچکی می کشد تا بتواند تصویرهای بیشتری را در یک صفحه جای بدهد و این امکان را برای کارگردان فراهم سازد که چگونگی پیشرفت وقایع را ببیند . یک فیلم نامه ی مصور موجز شکلی از نقاشی تندویسی است که فایده های گوناگونی دارد . اولین فایده اش اطمینان طراح از شکل گیری طرح هایی است با خواسته های کارگردان یکسانند . در غیر این صورت طراح بدون اتلاف وقت می تواند در طرح قاب های مسئله داری که به عدم ارتباط منجر می شوند ، بازنگری کند .
فایده دیگر یک فیلمنامه ی مصور موجز ایجاد موقعیتی است که در سایه ی آن ، کارگردان بتواند آنچه را که مجسم کرده است ، ببیند و کارآیی واقعی آن را بسنجد . از آنجایی که طرح های فیلم نامه ی مصور موجز به سرعت آماده می شوند ، این اجازه را به کارگردان می دهد تا از طراح بخواهد که فیلم نامه را به شیوه های گوناگونی طراحی کند . کارگردان با تجربه در سایه ی بهره گیری از وجود طراحان قدرتمند تر شرایطی را فراهم می آورند که اثر در نهایت بهتر از آن بشود که حتی خود طراحان تصورش را می کردند.
در مرحله دوم از فیلمنامه نویسی انیمیشن ، کارگردان بعد از فیلم نامه مصور موجز ، معمولا در جای شخصیت ها و زاویه های دوربین تغییراتی را انجام می دهد . به این نسخه از فیلمنامه مصور فیلم نامه ی پاک نویس نشده می گویند . معمولا قاب های فیلمنامه ی تصویری پاکنویس نشده بزرگتر از قاب های فیلمنامه ی تصویری موجز هستند ، یعنی در اندازه های 1 به 33/1 تنظیم شده اند . این اندازه به طراح امکان می دهد تا از شخصیت ها ، حرکت ها و محیط جزئیات بیشتری را نقاشی کند . درک این نسخه از فیلم نامه ی تصویری برای عوامل دیگر نیزی مثل تهیه کننده ، مدیر خرید ، انیماتورها و … خیلی آسان تر است ، زیرا در بیشتر بخش ها شخصیت ها بر اساس مدل طراحی می شوند .
پس زمینه ها هم مشخص تر هستند . بنابراین در آثار تلویزیونی و ویدیویی این نسخه از فیلم نامه مصور همراه با توضیحاتی از داستان برای تهیه کننده ، مدیر و سفارش دهنده فرستاده می شود . در بعضی از تولیدات در این مرحله ، قاب ها برای نمایش روال داستان ، فیلم برداری یا در رایانه اسکن می شوند . در این مرحله قاب ها فیلم نامه مصور برای ارائه ی هرچه بهتر نکته های خلاقانه مورد بازنگری قرار می گیرد و با حذف اجباری بعضی از قاب ها و طراحی قاب های جدید به تغییرات دیگری تن خواهد داد و آنگاه آماده ی ورود به مرحله ی پاکنویس یا تمیزکاری خواهد شد .
در آثار تلویزیونی و ویدیویی این نسخه از فیلم نامه مصور برای برطرف کردن مشکلات احتمالی همچون : نقض قوانین نشان تجاری و بی توجهی به قوانین کپی رایت توسط واحد حقوقی نیر مورد بازنگری قرار می گیرد . همچین فیلم نامه ی تصویری از نظر پاسخگویی به معیارهای پخش تلویزیونی ارزیابی می شود تا اگر قوانین تلویزیونی را رعایت نکرده باشد ، بر اساس معیارها و قوانین پخش کنترل گردد تا تصویرهایی مثل سرنشینان اتوموبیل بدون بستن کمبرند ایمنی در تلویزیون مشاهده نگردد .
در پروژه های فیلم سینمایی طراح با استفاده از فیلم نامه مصور پاکنویس نشده سکانس ها را برای کاگردان ، تهیه کننده ، نویسنده و گاهی خریدار هم سرهم می کند . اگرچه در بعضی استودیوها تا وقتی فیلمنامه مصور مراحل پاکسازی را نگذرانده و کامل نشده باشد ، تهیه کننده را درگیر نمی کنند . اما طبق تجربه ی ما پیش از این که هفته ها روی یک صحنه برای فیلمنامه مصور کار بشود ، ورود تهیه کننده با ماجرا بسیار سودمند خواهد بود . زیرا وقتی برای اولین مرتبه تهیه کننده آن صحنه را می بیند ، قاب های سر هم شده ، برای کارگردان و طراح مثل تست مخاطب عمل می کند. هنگام شکل گیری فیلم نامه مصور به سرعت آشکار می شود که چه بخش هایی به خوبی مفهوم هستند و چه بخش هایی احتمالا به کار بیشتر نیاز دارند.
دیدگاه و نظرات پیشنهادی تهیه کننده بر پایه واقعیت های زیر خواهد بود :
بعد از شکل گیری فیلم نامه مصور توضیحاتی درباره ی داستان آشکار می شود و طراح آن ها را در فیلم نامه می گنجاند . از آنجا که بازنگری ها نیاز به جریان انداختن مجدد کار دارد ، هم بودجه و هم برنامه ریزی باید از نظر اختصاص زمان به مسائل فیلمنامه مصور مورد توجه قرار گیرند . اگر در بازنگری ها تغییراتی صورت نگرفته باشد ، فیلم نامه مصور آماده ی رفتن به مرحله ی بعدی ، یعنی پاکسازی است .
در آخرین مرحله از فیلمنامه نویسی انیمیشن به طور کامل به قاب ها پرداخت می شوند تا جزئیات ضروری صحنه را توضیح دهند . این مرحله به ویژه در فیلم هایی مهم است که به استودیوهای فرعی طرف قرارداد فرستاده می شوند ، زیرا گاهی در فیلم های کم بودجه ، قاب های فیلمنامه مصور جایگزین لی آوت می گردند . در استودیوهای فرعی طرف قرارداد طراح با بزرگنمایی قاب ها در یک دستگاه کپی ، لایه های زمینه و شخصیت ها جدا می کند و صحنه برای انجام انیمیشن آماده می شود. استودیوهای فرعی با حذف مرحله لی آوت ، در زمان و پول صرفه جویی خواهد کرد .
در چنین مواردی هر چه قدر فیلمنامه مصور از نظر لی آوت و ترکیب بندی و حرکات دوربین تمیزتر و روشن تر باشد ، به همان اندازه از فیلمی که به دست خواهید آورد ، راضی تر خواهید بود . در تولیدات تلویزیونی غالبا طراح فیلمنامه مصور این نسخه از فیلمنامه مصور را تکمیل می کند . زیرا در مرحله ی قبل اطلاعات مورد نیاز پیاده شده است ، پس در این بخش به خدمت گرفتن یک طراح تمیزکار برای انجام جزئیات نهایی کار ارزان تر تمام خواهد شد . در عین حال طراح اصلی فیلمنامه مصور هم برای انجام قسمت یا اپیزود دیگر آزاد می شود. با کار روی قاب هایی که تا این مرحله کشیده شده اند ، طراح تمیز کار فرآیند طراحی و تفکر مورد نیاز برای کشیدن قاب ها را یاد می گیرد و به موقع توانایی آن را خواهد یافت که به عنوان یک طراح فیلمنامه مصور تمام معیار مسئولیت انجام کار را بپذیرد .
برگرفته از وبلاگ سایت طلوع فیلم:
نحوه استناد به مقالات ویدیویی ، مورد JoVE
، ,مصور ,فیلمنامه ,های ,فیلم ,ها ,فیلم نامه ,فیلمنامه مصور ,نامه مصور ,قاب های ,تهیه کننده ,فیلمنامه نویسی انیمیشن
درباره این سایت